niedziela, 9 sierpnia 2015

Napisy do pierwszej części "Symbols of an Alien Sky"

Ukończyłem właśnie tłumaczenie napisów do filmu Davida Talbotta Symbols of an Alien Sky. Film jest pierwszą częścią co najmniej trzyczęściowego cyklu. Skupia się on na starożytnych świadectwach wydarzeń, które do dziś zostały jako tako zapomniane, a miały miejsce na naszym niebie. Wspomniano o możliwych wyjaśnieniach tych zjawisk przy pomocy fizyki plazmy.

Jest to pierwsza wersja, nie poprawiana, więc napisy mogą, i na pewno zawierają błędy. Mam nadzieję, że większość z nich będzie co najwyżej ortograficzna ;-). Ponieważ nie chce mi się bawić w hostingi plików, które najczęściej są płatne (inaczej plik wylatuje po określonym czasie), więc po prostu wklejam treść napisów poniżej, w formacie .sub. Każdy, kto chce z nich skorzystać, może je skopiować i zapisać do pliku z rozszerzeniem .sub, wtedy takie odtwarzacze, jak VLC, je zaakceptują.

Napisy są bezpośrednim tłumaczeniem oficjalnej wersji oryginalnych napisów angielskich.

1
00:00:29,000 --> 00:00:37,000
Symbole Obcego Nieba - Część 1

2
00:01:00,000 --> 00:01:02,000
Taniec planet...


3
00:01:03,005 --> 00:01:07,010
Tak regularny i przewidywalny, że można by pomyśleć, iż poruszały się tak zawsze.

4
00:01:22,000 --> 00:01:29,000
Co za kontrast z twierdzeniami pierwszych astronomów starożytnej Mezopotamii i następnych kultur!

5
00:01:31,007 --> 00:01:34,010
Obserwowali oni ruch planet z kompulsywnym strachem.

6
00:01:36,002 --> 00:01:43,004
Dlaczego pracowici astronomowie upierali się, że planety były wysokimi bogami wcześniejszych czasów?

7
00:01:46,000 --> 00:01:49,009
Planety rządziły przeznaczeniem królów oraz królestw...

8
00:01:50,005 --> 00:01:53,010
oraz były wysłannikami zagłady, Końcem Świata.

9
00:02:01,005 --> 00:02:06,005
Co takiego było w planetach, co wzbudzało taki szacunek i strach?

10
00:02:10,006 --> 00:02:13,008
Babiloński astronom i kapłan Berossus

11
00:02:14,000 --> 00:02:17,004
powiedział, że planety, poruszając się inaczej, niż obecnie,

12
00:02:17,005 --> 00:02:19,008
spowodowały światową katastrofę.

13
00:02:22,001 --> 00:02:24,009
W Rzymie, Grecji i Gnostyków

14
00:02:25,000 --> 00:02:30,000
istniał Ex-Berossus, katastroficzne spotkanie planet.

15
00:02:31,006 --> 00:02:35,015
Jednak pamięć o planetarnym nieporządku zachowała się w szeregu starożytnych źródeł.

16
00:02:39,008 --> 00:02:42,010
Wyraził ją Platon, zachowała się również w tekstach zaratustriańskich.

17
00:02:45,000 --> 00:02:46,009
W hinduskiej Mahabharacie,

18
00:02:49,005 --> 00:02:50,007
naukach taoistów,

19
00:02:51,008 --> 00:02:53,011
oraz chińskich księgach bambusowych.

20
00:02:58,005 --> 00:03:03,010
Obecnie, z dala od światła, badacze zgłębiają pytania na temat historii planet.

21
00:03:06,000 --> 00:03:12,003
Zajmują się mitologią porównawczą, jak również planetologią i fizyką plazmy.

22
00:03:13,005 --> 00:03:17,014
Wszyscy pytają, czy w przeszłości Układ Słoneczny mógł być niestabilny.

23
00:03:20,009 --> 00:03:22,013
Ożywiony aktywnością elektryczną

24
00:03:29,001 --> 00:03:35,001
Pozwalając na zadanie tego pytania, otwieramy drzwi do nowego zrozumienia przeszłości,

25
00:03:36,002 --> 00:03:38,002
historii planet,

26
00:03:39,002 --> 00:03:42,002
oraz powstania cywilizacji.

27
00:04:16,000 --> 00:04:18,000
Gdy słyszymy słowo "cywilizacja"

28
00:04:18,002 --> 00:04:22,004
większość z nas myśli o współczesnej technologii, ekonomii,

29
00:04:22,009 --> 00:04:26,013
szybkiej komunikacji i rozszerzającej się metropolityce.

30
00:04:30,000 --> 00:04:33,004
Ale wczesne cywilizacje były bardzo odmienne,

31
00:04:33,006 --> 00:04:35,010
i stanowią tajemnicę do rozwiązania.

32
00:04:37,000 --> 00:04:40,003
Wczesne cywilizacje miały obsesję na punkcie przeszłości.

33
00:04:41,000 --> 00:04:46,000
Wszystkie wspominały niezwykłe zdarzenia, erę bogów i cudów.

34
00:04:47,000 --> 00:04:52,000
Wszystkie twierdziły, że potężni Bogowie rządzili przez jakiś czas, po czym odeszli.

35
00:04:59,000 --> 00:05:05,006
Powstawały monumentalne kultury a same monumenty znaczyły więcej, niż tylko odbicie zdolności technicznych.

36
00:05:06,003 --> 00:05:09,010
Monumenty te świadczyły o czymś zbiorowo zapamiętanym.

37
00:05:11,000 --> 00:05:15,002
To kształtowało wczesne cywilizacje. Był to obsesyjny akt pamięci.

38
00:05:15,007 --> 00:05:17,010
Od miast Egiptu, ciągnących się wzdłuż Nilu,

39
00:05:19,000 --> 00:05:22,005
po te w Żyznym Półksiężycu Mezopotamii.

40
00:05:23,007 --> 00:05:25,012
Od Indii do Azji Południowo-wschodniej i Chin.

41
00:05:28,000 --> 00:05:29,009
Nie brak ich również w Amerykach,

42
00:05:30,002 --> 00:05:32,010
od wczesnych przodków Azteków i Majów,

43
00:05:34,000 --> 00:05:37,000
do archaicznych kultur środkowych Andów.

44
00:05:38,006 --> 00:05:41,012
Wszystkie ujawniają desperackie nawoływania do odzyskania czegoś straconego.

45
00:05:54,000 --> 00:05:59,007
Egipscy kapłani nazywali to "Erą pierwotnych bogów"

46
00:06:00,004 --> 00:06:05,007
Zaczęła się ona od rządów najwcześniejszego boga-słońca Atum, który następnie odszedł.

47
00:06:07,000 --> 00:06:14,006
Teksty klinowe mówią o bogu An, który rządził z przerażającym przepychem, po czym uciekł ze sceny.

48
00:06:16,002 --> 00:06:19,010
Grecy świętowali straconą erę Kronosa,

49
00:06:22,000 --> 00:06:26,000
lecz on również został zastąpiony przez kolejną potęgę, wyniosłego Zeusa.

50
00:06:27,002 --> 00:06:34,006
Sagi indyjskie podobnie opisują panowanie Brahmy, choć bóg ten z czasem odszedł w tło.

51
00:06:36,000 --> 00:06:39,000
Podobnie ma się rzecz z chińskimi Cheng Di i Huang Di,

52
00:06:41,000 --> 00:06:42,009
azteckim Ometeotlem,

53
00:06:44,000 --> 00:06:46,005
oraz Itzamma Majów.

54
00:06:47,000 --> 00:06:52,000
Wszyscy oni odeszli w dalekie regiony, lub zgasł ich pierwotny blask.

55
00:07:22,000 --> 00:07:27,003
Kultury upamiętniały pamięć Bogów poprzez święta i symboliczne rytuały.

56
00:07:29,000 --> 00:07:40,000
Przy każdej konstrukcji świątyni, każdej ofierze, każdych zbiorach, każdej koronacji króla,

57
00:07:44,000 --> 00:07:50,008
każdych królewskich zaślubinach, każdych obchodach Nowego Roku,

58
00:07:52,000 --> 00:07:57,004
Obchody przywoływały krytyczne zwroty w życiu samych Bogów.

59
00:08:07,000 --> 00:08:14,006
Jeśliby usunąć opowieści o Bogach, wczesne cywilizacje nie miałyby kontekstu kulturowego.

60
00:08:23,000 --> 00:08:30,000
Kim byli Bogowie, i dlaczego wcześni astronomowie deklarowali, że najpotężniejsi z nich byli planetami?

61
00:08:31,000 --> 00:08:38,000
Trop jest następujący: mity są naszpikowane terrorem i kosmiczną przemocą.

62
00:08:40,005 --> 00:08:45,010
Błagalne modlitwy i hymny przywoływały śmierć lub ciężkie przejścia wielkich Bogów,

63
00:08:47,000 --> 00:08:50,003
opowiadając, jak jedna epoka świata przeszła gwałtownie w drugą.

64
00:09:25,000 --> 00:09:30,000
Przynajmniej część motywów artystycznych i mitologicznych powinna być wam znana.

65
00:09:30,003 --> 00:09:39,010
Mit o raju i Złotej Erze, na przykład, czas doskonały, przed zejściem w kosmicznej katastrofie.

66
00:09:46,000 --> 00:09:53,006
Wzorcowe Słońce, czczone jako król świata, rządzące przed obecnym Słońcem.

67
00:09:55,000 --> 00:09:58,003
Matka Bogów, symbol piękna i życia.

68
00:10:02,000 --> 00:10:11,002
Wielki wojownik, lub bohater, narodzony z łona wielkiej bogini, aby ocalić świat od potworów, które również są niewyjaśnione.

69
00:10:36,000 --> 00:10:42,001
Być może nie ma lepszego przykładu niewyjaśnionych mitycznych motywów, niż wijący się smok.

70
00:10:44,006 --> 00:10:51,010
Ta wyjątkowa kreatura o pochodzeniu z prehistorycznych czasów, nie ma odpowiednika świecie biologicznym,

71
00:10:52,006 --> 00:10:59,015
jednak została zapamiętana na każdym zamieszkanym kontynencie, i pozostała taką przez milenia do naszych czasów.

72
00:11:14,000 --> 00:11:19,000
Możemy znaleźć zabawę z tym potworem w wersjach komiksowych,

73
00:11:22,004 --> 00:11:26,010
lecz nic w naturze nie tłumaczy dziś jego długich, falujących włosów,

74
00:11:28,006 --> 00:11:34,012
jego ognistego oddechu, brody, podwójnych wąsów,

75
00:11:37,006 --> 00:11:40,010
skrzydeł czy rozlewających się piór,

76
00:11:43,003 --> 00:11:46,005
lub jego globalnego występowania w formie podwójnej,

77
00:11:48,000 --> 00:11:52,003
oraz powiązania z błyskawicą.

78
00:11:59,000 --> 00:12:08,003
Tysiące lat po swoim prehistorycznym narodzeniu, potwór dalej pokutuje w ludzkiej fantazji, nie zamierzając odchodzić.

79
00:12:10,000 --> 00:12:16,000
Jednak spytajmy sami siebie, w jaki sposób mógł powstać archetyp węża, bez żadnej inspiracji?

80
00:12:17,000 --> 00:12:25,006
Nie powinniśmy się dziwić, że typowo współczesne uprzedzenia są głównym powodem utrzymywania się tajemnic.

81
00:12:29,000 --> 00:12:37,006
Jednym głosem, każda starożytna kultura utrzymywała, że nasz świat był niegdyś całkowicie innym miejscem.

82
00:13:10,005 --> 00:13:18,010
Szereg tysięcy lat temu, zdarzenia piękne, a zarazem brutalne, spowodowały eksplozję ludzkiej wyobraźni.

83
00:13:23,000 --> 00:13:26,008
W historii ludzkości była to epoka powstawania mitów.

84
00:13:28,000 --> 00:13:34,000
Wpierw przyszło zaczarowane królestwo, teatr dla czczonych Bogów i Bogiń.

85
00:13:37,004 --> 00:13:38,009
Bogowie byli wspaniali.

86
00:13:44,000 --> 00:13:51,000
Ich niebiańskie siedlisko górowało nad światem, stanowiło wzorzec dla świątyń i pamiątkowych monumentów na Ziemi.

87
00:13:58,006 --> 00:14:03,013
Ale Bogowie stali się kapryśni, jedna niebiańska moc przeradzała się w inną.

88
00:14:10,005 --> 00:14:15,005
Niebo zasiedliły niedorzeczne kreatury, nigdy nie widziane na Ziemi.

89
00:14:32,005 --> 00:14:36,005
Bogowie stali się brutalni i same Niebiosa ogarnął chaos.

90
00:14:38,000 --> 00:14:47,008
Wówczas przybyli niebiańscy wojownicy i potwory, aby walczyć w Niebie, miotając pioruny, ogień i kamienie.

91
00:14:50,000 --> 00:14:55,003
Naszym celem jest znalezienie wyjaśnienia dla tego potoku mitów.

92
00:15:18,000 --> 00:15:24,001
Znany psychoanalityk Carl Jung nazwał te głębokie wzorce "Archetypami".

93
00:15:24,005 --> 00:15:31,010
Widział je jako uniwersalne struktury poza świadomością, leżące poza racjonalnym czy naukowym wyjaśnieniem.

94
00:15:40,005 --> 00:15:52,008
To prawda, mity są dla nas niezrozumiałe, jednak archetypy oferują wyjście z konfuzji, są punktami zgodności pomiędzy dalekimi sobie kulturami.

95
00:15:53,004 --> 00:15:57,010
Zgodność ta wyrasta ponad karnawał zdumienia i sprzeczności.

96
00:16:07,000 --> 00:16:12,002
Każda większa kultura zapamiętała Kosmiczną Kolumnę, wokół której obracały się Niebiosa.

97
00:16:24,000 --> 00:16:28,006
Każda kultura odnotowała również straszny aspekt, dotyczący Matki Bogów.

98
00:16:31,007 --> 00:16:37,008
Gdyby nie było wspólnych doświadczeń, zgodność archetypów nie powinna w ogóle istnieć.

99
00:16:43,005 --> 00:16:54,008
Wszystko, czego tu potrzeba, to gotowość do spotkania z archetypem bez strachu, uprzedzeń czy żadnych zaawansowanych założeń, aby usłyszeć jego przekaz.

100
00:17:02,007 --> 00:17:13,013
Istnienie setek archetypów jest faktem, tak samo, że żaden z archetypów nie mówi o znanych nam obecnie naturalnych wydarzeniach. Nawet jeden.

101
00:17:19,000 --> 00:17:23,005
U zaranai cywilizacji wszystkie archetypy były już obecne.

102
00:18:03,005 --> 00:18:08,010
Obecnie jesteśmy zafascynowani monumentalną skalą antycznych cywilizacji.

103
00:18:20,003 --> 00:18:25,010
Ale co było sednem wspomnień, które tak obsesyjnie kultywowały kultury megalityczne?

104
00:18:32,006 --> 00:18:40,008
Ślad dowodowy prowadzi głęboko w prehitoryczną przeszłość, w świat ledwo rozpoznawalny, lecz nie całkowicie stracowny.

105
00:18:49,004 --> 00:18:57,004
Więcej, niż 10 000 lat temu, paleolityczni artyści namalowali te obrazy na ścianach jaskini Lascaux we Francji.

106
00:18:57,006 --> 00:19:01,010
Byli realistyczni, z wyjątkowym okiem do szczegółów.

107
00:19:06,006 --> 00:19:10,012
Dlaczego ci utalentowani artyści Epoki Kamienia znikli, pozostaje tajemnicą.

108
00:19:14,000 --> 00:19:17,008
Ale większą tajemnicą jest epoka, która nadeszła.

109
00:19:25,000 --> 00:19:31,002
Wydaje się, że neolityczni artyści utracili zdolność do opisywania natury, jaką znamy.

110
00:19:34,007 --> 00:19:45,010
Prawidłowe reprezentacje natury są obecne, jednak zostały zdominowane przez duchokształtne kreatury i absurdalne formy, nigdy nie widziane na świecie.

111
00:19:50,005 --> 00:19:57,005
Jak pwostała taka tendencja? I to nie na jednym lądzie, lecz na każdym zamieszkanym kontynencie?

112
00:20:06,000 --> 00:20:10,007
Absurd? Tak, ale co sprowokowało charakterystyczne wzorce?

113
00:20:12,005 --> 00:20:17,005
Patykowaty czlowiek bez głowy, z kaczką, czy innym ptakiem na jego ramionach?

114
00:20:18,000 --> 00:20:22,009
Setki wariacji tego tematu występuje na południowym zachodzie Ameryki.

115
00:20:27,000 --> 00:20:30,007
Ale wzór się tam nie kończy.

116
00:20:34,008 --> 00:20:39,013
Zauważmy bliźniacze kropki po obu stronach tych patykowatych figurek.

117
00:20:42,000 --> 00:20:46,006
Jeden przypadek powoduje ciekawość

118
00:20:49,002 --> 00:20:53,005
ale caly ich zestaw musi wymagać wyjaśnienia.

119
00:20:56,000 --> 00:21:00,000
Inne szczegóły tylko akcentują irracjonalność.

120
00:21:08,002 --> 00:21:18,002
Odpowiedź na te zagadki nadeszła niedawno spoza tradycyjnej archeologii, z nauki o plazmie i eksperymentów laboratoryjnych z wyładowaniami elektrycznymi.

121
00:21:19,005 --> 00:21:27,012
Naukowiec plazmowy Anthony Peratt z Los Alamos laboratories pokazał, że te patykowate formy są zapisem zdarzeń elektrycznych na niebie.

122
00:21:30,000 --> 00:21:36,005
Coś jak zorza polarna, którą widzimy dzisiaj, ale tysiące razy bardziej energetyczne.

123
00:21:37,000 --> 00:21:45,000
dopasował również formy sztuki naskalnej precyzyjnie do konfiguracji, które przybierają wyładowania elektryczne w laboatorium.

124
00:21:47,005 --> 00:21:54,008
Obrazki sztuki naskalnej mają wyjaśnienie w arkuszach intensywnego prądu elektrycznego, podlegającego przemianom w wyładowaniu plazmowym.

125
00:21:55,005 --> 00:22:01,007
Centralna kolumna, którą widzimy w tej stylizowanej reprezentacji, to oś wyładowania.

126
00:22:03,000 --> 00:22:09,006
Wokół niej znajduje się torus lub arkusz naładowanych cząstek w kształcie rurowatego donuta.

127
00:22:10,007 --> 00:22:20,010
Obserwator spogląda przez przezroczystą formację: widzi o góry kieliszek od szampana, u dołu kształt zgniecionego dzwonu, gęstość plazmy jest największa w odnogach.

128
00:22:23,000 --> 00:22:31,003
Narysowana w dwóch wymiarach, formacja ta pasuje do patykowego człowieka, rysowanego na cały świecie na kamieniach w tysiącach egzemplarzy.

129
00:22:32,005 --> 00:22:43,010
Dwie kropki pod ramionami są niezwykle jasnymi ogniskami promieniowania, zwanego synchrotronowym, emitowanego z centrum torusa.

130
00:22:46,009 --> 00:22:52,014
Arkusze prądowe kontynuują zaginanie się, w miarę postępowania wyładowania elektrycznego, przez co ta forma nie jest odosobniona.

131
00:22:54,007 --> 00:22:57,007
Dwuwymiarowa reprezentacja może wyglądać tak.

132
00:23:01,007 --> 00:23:16,013
Praca Peratt'a wykazała, że patykowaty człowiek z głową kaczki w wersji z południowego zachodu Ameryki oraz wariacje z Hawajów po Arabię Saudyjską, to formacja wyładowania plazmowego, temat, w którym jest światowym ekspertem.

133
00:23:21,000 --> 00:23:26,002
Badania Peratt'a są całkowicie niezależne od naszych.

134
00:23:29,002 --> 00:23:37,003
Tysiące rysunków naskalnych umożliwiły superkomputerowi identyfikację formacji, widzianej z różnych miejsc na Ziemi.

135
00:23:38,000 --> 00:23:41,008
Dopasowanie, które udokumentował, nie może być przypadkowe.

136
00:23:42,002 --> 00:23:53,003
Nasze własne śledztwo, wyprzedzające badania Peratt'a o niemal trzy dekady, zbiega się z nim w niezwykły sposób, który wyklaruję w drugim epizodzie.

137
00:23:57,000 --> 00:24:03,000
Dla uczonych i w ogóle naukowców, sztuka naskalna pozostaje zagadką.

138
00:24:03,008 --> 00:24:08,010
Przez dwieście lat eksperci debatowali nad tą ogromną bliblioteką rysunków naskalnych.

139
00:24:11,000 --> 00:24:16,002
Obecnie definitywne wyjście jest w zasięgu ręki, domagając się nowej perspektywy,

140
00:24:16,008 --> 00:24:22,010
która podąża neiodpartymi dowodami na wysoce energetyczne elektryczne wydarzenia na starożytnym niebie.

141
00:24:24,008 --> 00:24:33,012
Ten, kto kontynuuje ten kierunek badań nie może się bać pytania, jak ruch planet wpływał na zelektryfikowane środowisko kosmiczne,

142
00:24:35,000 --> 00:24:38,007
o którym nauka wie tylko od kilku tekad.

143
00:25:10,000 --> 00:25:17,000
Czy to możliwe, że do nauk wkradł się fundamentalny błąd?

144
00:25:20,006 --> 00:25:25,010
Dzisiaj jesteśmy świadkami niewzrószonej pewności w regularności ruchu planet,

145
00:25:29,000 --> 00:25:32,000
jednak czy to zaufanie jest usprawiedliwone?

146
00:25:38,000 --> 00:25:41,002
Musimy się cofnąć o 37 lat.

147
00:25:42,008 --> 00:25:47,012
Wtedy to oświecił mnie kontrowersyjny teoretyk, Immanuel Welikowski.

148
00:25:49,001 --> 00:25:54,003
Był on autorem książki "Światy na Zderzeniu", po raz pierwszy opublikowanej w 1950.

149
00:25:55,000 --> 00:25:57,002
Następnie napisał wiele innych książek.

150
00:25:59,000 --> 00:26:03,001
W książkach tych zreinterpretował zarówno historię planet, jak i ludzkości.

151
00:26:05,008 --> 00:26:13,016
Będąc wybitnym uczonym, kolegą Alberta Einsteina, Welikowski twierdził, że dawniej planety poruszały się po niestabilnych torach.

152
00:26:15,006 --> 00:26:20,014
I że więcej niż raz, planeta przeszła dostatecznie blisko Ziemi, żeby spowodować globalną katastrofę.

153
00:26:28,007 --> 00:26:31,010
Większość astronomów natychmiast odrzuciło jego książkę

154
00:26:32,002 --> 00:26:35,003
a część z nich groziła bojkotem wydawnictwa Macmillan,

155
00:26:36,000 --> 00:26:40,002
zmuszając firmę do porzucenia książki, gdy była ona największym bestsellerem.

156
00:26:41,005 --> 00:26:47,005
Jednak, gdy nastała era kosmiczna, nasze sondy planetarne i księżycowe ujawniły zdewastowane powierzchnie [planet],

157
00:26:47,006 --> 00:26:50,012
powodując odnowienie zainteresowania twierdzeniami Welikowskiego.

158
00:27:04,000 --> 00:27:11,006
Przy współpracy z Welikowskim miałem przywilej publikacji serii na temat jego wyzwania rzuconego nauce.

159
00:27:12,000 --> 00:27:19,000
Welikowski powiedział, że kosmiczna katastrofa pozostawiła ślady na pokojowych obecnie planetach.

160
00:27:19,008 --> 00:27:21,008
Włącznie z Ziemią.

161
00:27:23,003 --> 00:27:27,006
Powiedział, że planeta Wenus wyglądała na niebie jak kometa,

162
00:27:28,000 --> 00:27:32,002
a jej niemal zderzenie z Ziemią spowodowało zdziesiątkowanie wczesnych cywilizacji.

163
00:27:45,000 --> 00:27:49,006
Powiedział, że zdarzeniom tym towarzyszyła wysoka aktywność elektryczna.

164
00:27:50,000 --> 00:27:59,007
Planety poruszały się po nietrwałych torach, i okazjonalnie niemal zderzały się ze soobą, przy czym pomiędzy nimi dochodziło do przejścia kosmicznej błyskawicy.

165
00:28:00,005 --> 00:28:07,013
Powiedział również, że ludzka pamięć tych wydarzeń stanowi dowód, którego nauka nie może zignorować.

166
00:28:11,000 --> 00:28:16,007
Wkrótce stało się dla mnie jasne, że Welikowski otworzył drzwi do nowych możliwości,

167
00:28:17,000 --> 00:28:20,006
być może do nowego zrozumienia mitycznych archetypów jako całości.

168
00:28:22,000 --> 00:28:26,004
Ale dlaczego dowody te wydają się zbyt niedorzeczno, aby dać im wiarę?

169
00:28:32,007 --> 00:28:40,010
Dlaczego wszystkie te archaiczne kultury skupiły się na pamięci Bogów jako ciałach górujących na minionym niebie?

170
00:28:56,009 --> 00:29:01,015
Byłem szczególnie urzeczony czymś, co Welikowski zaproponował w pracy dotąd nieopublikowanej.

171
00:29:05,000 --> 00:29:11,000
Twierdził, że w najwcześniejszej z zapamiętanych epok, niebo dominowała planeta Saturn,

172
00:29:12,000 --> 00:29:13,001
przebywając blisko Ziemi.

173
00:29:13,009 --> 00:29:17,010
Była obecna przez mityczny Złoty Wiek.

174
00:29:20,000 --> 00:29:26,002
Była to szalona idea i znalazłem w niej inspirację do życiowego zadania.

175
00:29:29,000 --> 00:29:34,005
Starożytne kultury, na całym świecie, twierdziły, że niebem rządziło niegdyś wzorowe słońce.

176
00:29:37,000 --> 00:29:41,000
Dla Egipcjan, tym dawnym rządzącym był stworzyciel Atum-Ra,

177
00:29:41,005 --> 00:29:43,012
rządząc z centrum i szczytu nieba.

178
00:29:46,000 --> 00:29:51,006
W starożytnej Mezopotamii widzimy pierwotne słońce jako wielkie, obracające się koło na niebiosach.

179
00:29:52,005 --> 00:29:54,010
Astronkmowie nazwali to ciało

180
00:29:56,000 --> 00:29:57,005
planetą Saturn.

181
00:30:01,005 --> 00:30:04,010
Nazwę tej planety znamy o Rzymian,

182
00:30:05,002 --> 00:30:06,002
Saturn,

183
00:30:09,000 --> 00:30:13,005
ale archaiczne łacińskie imię dla Saturna brzmiało Sol - Słońce.

184
00:30:14,005 --> 00:30:20,010
W najwcześniejszych tekstach greckich, planeta Saturn, zwana Kronos, nazywała się również Helios - czyli Słońce.

185
00:30:31,002 --> 00:30:35,010
Nawet alchemicy zachowali tą absurdalną identyfikację.

186
00:30:36,005 --> 00:30:38,012
Nazywali Saturna "Najlepszym Słońcem".

187
00:30:44,000 --> 00:30:48,001
Najlepsze słońce, większe słońce, wzorcowe słońce...

188
00:30:48,005 --> 00:30:53,010
główna idea zawsze wskazywała bezpośrednio na oś nieba.

189
00:30:54,002 --> 00:30:57,010
Niebieski biegun, wokół którego niebiosa wizualnie się obracały.

190
00:31:00,003 --> 00:31:06,008
Tak nieprawdopodobnie, jak to może wyglądać, jest to miejsce, w którym Egipcjanie umieścili ich pierwotnego Boga-Słońce Atum'a.

191
00:31:29,002 --> 00:31:40,004
Nieruchomy punkt na niebie jest miejscem, gdzie późniejsza astronomiczna tradycja od Grecji, przez Persję aż do Chin, umiejscawia Saturna, który stamtąd rządził światem.

192
00:31:41,000 --> 00:31:44,005
Przeciwieństwo tego, co uważamy za oczywiste obecnie.

193
00:32:00,004 --> 00:32:08,010
Starożytne kroniki twierdzą, że planeta Saturn, obecnie punkcik na niebie, pozostawała przez Złoty Wiek.

194
00:32:10,005 --> 00:32:14,006
Epokę obfitości, kosmicznej harmonii i wspaniałości.

195
00:32:15,007 --> 00:32:17,014
Archaiczną nazwą Italii jest Saturnia

196
00:32:19,000 --> 00:32:24,002
a tradycja utrzymuje, że nazwa ta została dana oryginalnej stronie Rzymu.

197
00:32:26,004 --> 00:32:32,005
Sabbath, specjalny dzień odpoczynku oraz czci, był Saturni Dies, dniem Saturna.

198
00:32:32,007 --> 00:32:36,011
Dniem obchodzonym w rejonie śródziemnomorskim, na bliskim wschodzie i dalej.

199
00:32:38,006 --> 00:32:46,012
Popularne święto rzymskie, Saturnalia, było symbolicznym powrotem do Saturnia Regna, Panowania Saturna, Złotego Wieku.

200
00:32:48,005 --> 00:32:57,010
Większość z symboli zawartych w obchodach Nowego Roku czy świat Bożego Narodzenia, ma korzenie w rzymksich Saturnaliach i podobnych starożytnych świętach.

201
00:33:01,000 --> 00:33:12,005
W takiej czy innej formie, każda kultura, która wspominała Panowanie Saturna, traktowała planetarnego boga jako Ojca Królów, Ojca Narodu czy Rasy.

202
00:33:13,000 --> 00:33:18,005
Starożytne tradycje utożsamiają ugaryckiego i hebrajskiego El jako Saturna.

203
00:33:19,005 --> 00:33:23,013
Powiada się, że Izraelici postrzegali się niegdyś jako dzieci Saturna.

204
00:33:26,001 --> 00:33:30,003
W taki sam sposób Grecy odowływali się do Kronosa jako ich pierwszego ojca,

205
00:33:32,000 --> 00:33:41,008
a Rzymianie twierdzili, że są prawdziwymi potomkami Saturna, przybyłymi do Italii po przygodach legendarnego przodka Eneasza.

206
00:33:57,001 --> 00:34:02,009
Ale jest też ciemna strona Saturna, odbijająca katastroficzny koniec Złotej Ery.

207
00:34:03,005 --> 00:34:10,012
Stało się to wtedy, gdy, według słów Maniliusa, Saturn, Pierwszy Ojciec, spadł na przeciwny koniec Osi Świata.

208
00:34:14,001 --> 00:34:23,001
Ten nagły poczatek chaosu, gdy niebiosa zdawały się walić bezładnie, prześladował cywilizacje przez stulecia.

209
00:34:23,006 --> 00:34:29,007
Wybuchając, jak obawa przed końcem świata, strach, że co zdarzyło się kiedyś, zdarzy się ponownie.

210
00:34:33,005 --> 00:34:43,005
niemal nie można uwierzyć, że starożytni składali na ofiarę swoje własne dzieci, symbolicznie lub literalnie, planecie-Bogu Saturnowi.

211
00:34:46,007 --> 00:34:50,010
Saturn został zapamiętany jako pożeracz swoich własnych dzieci.

212
00:34:52,005 --> 00:34:56,005
I jak Moloch, rządający ofiar,

213
00:34:58,000 --> 00:35:04,004
Jak El lub Elohim, każąc Abrahamowi złożyć w ofierze własnego syna, Izaaka.

214
00:35:10,000 --> 00:35:19,005
W obliczu dowodów, którym nie można zaprzeczyć, rozsądnym wyjściem jest wynieść katastroficzne źródło tych wspomnień na światło dzienne.

215
00:35:30,005 --> 00:35:40,005
Moja książka "Mit Saturna", opublikowana w 1980, rozpoczęła rekonstrukcję spektakularnych zjawisk widzianych niegdyś na niebie.

216
00:35:41,000 --> 00:35:46,005
Zgromadzenie planet, świecących ponad starożytnymi obserwatorami.

217
00:35:47,005 --> 00:35:56,010
Pracowałem nad mitycznymi archetypami. Kultury wszędzie używały różnych słów i symboli do opisania uderzająco podobnych zdarzeń.

218
00:35:58,005 --> 00:36:03,005
Ale planetarny model, zaprezentowany w "Micie Saturna", był daleki od ukończenia.

219
00:36:06,005 --> 00:36:12,005
Do największych tajemnic należało kosmiczne koło, zarejestrowane przez każdą starożytną kulturę.

220
00:36:13,005 --> 00:36:19,005
Obrazy koła na niebie, wyryte na kamieniu, są starsze niż sama cywilizacja.

221
00:36:20,000 --> 00:36:27,005
Wielu archeologów widzi owe koła jako wyobrażenie pojazdu Słońca, toczącego się po niebie.

222
00:36:28,002 --> 00:36:32,005
Ale w swojej najpowszechniejszej formie, kosmiczne koło nigdzie się nie rusza.

223
00:36:33,000 --> 00:36:35,005
Często rezyduje na stacjonarnym pilarze,

224
00:36:36,005 --> 00:36:39,011
lub na szczycie schodów lub drabiny.

225
00:36:41,000 --> 00:36:45,005
Lub jest obracane przez linę, pozostając w spoczynku na ołtarzu lub stole.

226
00:36:47,005 --> 00:36:52,005
Szprychy koła nie są jako takie funkcjonalne, są płynne i eteryczne.

227
00:36:57,005 --> 00:37:01,010
Archaiczni bogowie i herosi trzymali koło w rękach.

228
00:37:06,005 --> 00:37:09,010
Kosmiczne koło służyło za tron bogów,

229
00:37:11,000 --> 00:37:14,005
kulturalnych herosów i mądrych ludzi.

230
00:37:15,005 --> 00:37:19,005
Symbolicznie zreplikowano je w kołowych tronach królów na Ziemi.

231
00:37:21,005 --> 00:37:24,005
Kołowy tron Buddy to podkreśla.

232
00:37:25,005 --> 00:37:31,005
Nawet popularny odcisk stopy Buddy przypomina to samo koło na Niebie.

233
00:37:32,000 --> 00:37:34,006
Inspiracja nie przyszła od naszego Słońca.

234
00:37:36,000 --> 00:37:43,000
Porównajmy te prehistoryczne przykłady piktograficznych kół z Irlandii i z Kaliforni.

235
00:37:43,005 --> 00:37:46,005
Różne części koła są wyraxnie widoczne.

236
00:37:47,005 --> 00:37:49,013
Duży orkąd lub sfera, choć nie zawsze obecne,

237
00:37:51,000 --> 00:37:58,000
centralna gwiazda i mniejsze, ciemniejsze koło, lub sfera, wewnątrz gwiezdnej formy.

238
00:37:58,005 --> 00:38:08,005
Obraz ten nie przedstawia jednego obiektu, lecz trzy obiekty, jak tu zademonstrowano, gdzie artysta umieścił małą, ciemną sferę pod centralną gwiazdą.

239
00:38:11,001 --> 00:38:13,010
Gwarantuję wam, że umiejscowienie to nie jest przypadkowe.

240
00:38:14,005 --> 00:38:21,010
Te formy na niebie były planetami w bliskim zgrupowaniu ponad starożytnymi czcicielami nieba.

241
00:38:29,000 --> 00:38:33,005
Historia zaczyna się od pojawienia się tej niebiańskiej formacji.

242
00:38:34,000 --> 00:38:36,005
Niebiosa (gdy "Niebiosa były blisko Ziemi")

243
00:38:37,000 --> 00:38:46,005
Pierwotna Jedność Nieba, uformowana przez Wielką Koniunkcję, gdy prosta linia lub strzała "przebijała serca zgromadzonych potęg".

244
00:38:47,007 --> 00:38:52,010
Nieruchome, Pierwotne Słońce, rządziło przed obecnym Słońcem.

245
00:38:54,000 --> 00:38:58,000
Ojciec królów i pierwszy w mitycznej linii królów.

246
00:38:59,000 --> 00:39:01,005
Oraz umierajacy, lub przemieszczony Bóg.

247
00:39:04,000 --> 00:39:09,005
W późniejszych czasach astronomowie zidentyfikowali tego nadrzędnego władcę nieba.

248
00:39:10,000 --> 00:39:12,005
Twierdzili, że była to planeta Saturn,

249
00:39:13,000 --> 00:39:19,004
zapamiętana jako właściciel Kosmicznego Koła, zanim Bóg odszedł do odległego królestwa.

250
00:39:21,005 --> 00:39:27,012
Astronomiczna tradycja nazywała również centralną gwiazdę mianem Wenus, Matki Bogów

251
00:39:28,005 --> 00:39:34,005
a ciemniejszą, czerwonawą sferę, jako planetę Mars, kosmicznego wojownika.

252
00:39:35,005 --> 00:39:43,012
Podczas tych trzech godzin zamierzam zademostrować, że historie o Bogach są historiami o tym, co przydarzyło się tym ciałom niebieskim.

253
00:40:01,005 --> 00:40:07,010
Patrzymy na zrekonstruowaną formację na niebie sprzed zaledwie kilku tysięcy lat.

254
00:40:11,005 --> 00:40:19,010
Konfiguracja ta ewoluowała przez wiele etapów, budząc cześć i grozę, model dla królów i królestw na tysiące lat.

255
00:40:21,006 --> 00:40:29,008
Wielkiie miasta i świątynie oraz święte góry, wszystkie wskazujące wstecz, na mityczną epokę bogów i cudów.

256
00:40:36,005 --> 00:40:39,012
Pozwólmy pierwszym na świecie astronomom wyznaczyć nam drogę.

257
00:40:40,005 --> 00:40:47,006
Wiedzieli oni, że mity i hymny wzywały bogów, którzy byli planetami, lub ich aspektami.

258
00:40:50,000 --> 00:40:55,000
Planety znajdowały się blisko Ziemi w konfiguracji obejmującej niebo.

259
00:40:58,000 --> 00:41:06,000
Pamięć o tym, ze niebiańska chwała wciąż nas otacza, nawet, jeśli ludzkość z czasem zapomniała więcej, niż zdołała zapamiętać.

260
00:41:10,005 --> 00:41:14,005
Połączenie się z powrotem z naszą zapomnianą przeszłością będzie kluczowe.

261
00:41:15,000 --> 00:41:18,000
Kluczowe dla naszej własnej jedności kulturowej.

262
00:41:18,004 --> 00:41:20,011
Dla studiów nad ludzką swiadomością

263
00:41:22,002 --> 00:41:25,005
oraz dla wszystkich nauk.

264
00:41:51,005 --> 00:41:58,009
Tylko kilka tysięcy lat temu nasi przodkowie widzieli zgrupowanie planet blisko Ziemi.

265
00:42:11,003 --> 00:42:20,008
Nastąpiła eksploja ludzkiej wyobraźni, rzeka mitologii i symboli, która zdefiniowała kultury na tysiące lat.

266
00:42:22,008 --> 00:42:26,010
Długo po tym, jak zapomniano o ich niebiańskiej inspiracji.

267
00:42:40,007 --> 00:42:49,010
We wczesnych czasach historycznych nie ma wzmianek o obecnych planetach, brak zapisków dotyczących ruchu planet czy ich okresowości.

268
00:42:50,003 --> 00:42:59,010
Planety, jakie znamy dzisiaj, nie istniały, byly Bogami - budzącymi grozę w owym czasie kapryśnymi i przerażającymi.

269
00:43:11,000 --> 00:43:16,009
Wcześniczciciele nieba mówili o wielkim Świetle Niebios, nieruchomym na niebie.

270
00:43:17,000 --> 00:43:20,007
Egispkim Atum lub Atum-Ra,

271
00:43:21,005 --> 00:43:24,005
sumeryjskim An,

272
00:43:26,003 --> 00:43:28,008
babilońskim Anu

273
00:43:29,003 --> 00:43:35,003
a enigmatycznie, wcześni astronomowie wiedzili, że wszechwładnym była planeta Saturn

274
00:43:36,000 --> 00:43:39,007
której historia będzie głównym tematem trzeciego epizodu.

275
00:43:41,007 --> 00:43:53,010
Początkowo, zebrane potęgi nie były widziane jako osobni bogowie, lecz jako pierwotna Jedność Nieba, doskonała koniunckja Złotej Ery.

276
00:44:00,005 --> 00:44:03,010
Masywna sfera, zawieszona na niebie

277
00:44:05,000 --> 00:44:10,000
a w jej centrum promienista gwiazda, otoczona wybuchowymi wstęgami.

278
00:44:14,007 --> 00:44:20,008
Kultury świata widziały tą gwiazdę w żeńskiej formie, jako Boginię Matkę,

279
00:44:22,000 --> 00:44:24,005
planetę Wenus.

280
00:44:27,005 --> 00:44:31,005
Zapamiętali ją jako Wielką Gwiazdę, Matkę Wszystkich Gwiazd.

281
00:44:40,005 --> 00:44:45,005
Było to centralne oko, serce i dusza pierwotnego Słońca.

282
00:44:46,005 --> 00:44:50,010
Jego ożywcze życie, potęga i chwała, oraz dużo więcej.

283
00:45:01,005 --> 00:45:11,005
Jednym z najbardziej enigmatycznycm motywów kulturowych jest dająca życie Bogini w formie monstrualnej formie, atakująca Świat.

284
00:45:12,005 --> 00:45:18,010
Była to straszna Bogini, szalejąca na niebie z dziko wymieszanymi włosami,

285
00:45:19,005 --> 00:45:25,010
lub wieloma wymachującymi ramionami, niebiański spektakl, promieniujący paraliżującym światłem.

286
00:45:30,005 --> 00:45:40,005
Gdy nastąpiła niestabilność i przemieszczenie, wstęgi wyładowań, wystajace z Wenus, chaotycznie rosły, nadając planecie straszny wygląd.

287
00:45:45,005 --> 00:45:48,010
Zła bogini była kometą.

288
00:45:49,005 --> 00:45:52,010
Mitycznym prototypem komet.

289
00:45:53,005 --> 00:45:56,005
Wielką kometę Immanuela Welikowskiego,

290
00:45:57,000 --> 00:45:58,005
planetą Wenus.

291
00:46:25,005 --> 00:46:32,005
Patrząc od przodu, na tle centralnej gwiazdy widać mniejszą, ciemniejszą, czerwonawą sferę.

292
00:46:34,005 --> 00:46:37,005
Był to mityczny wojownik,

293
00:46:38,001 --> 00:46:41,005
męskie "serce serc"

294
00:46:42,002 --> 00:46:43,007
"Dziecko w łonie"

295
00:46:44,005 --> 00:46:46,005
"Dziecko w podołku"

296
00:46:47,000 --> 00:46:48,005
"Dziecko oka"

297
00:46:49,000 --> 00:46:51,000
"Oś  Kosmicznego Koła".

298
00:46:51,005 --> 00:46:54,010
Najbardziej aktywna postać światowej mitologii.

299
00:46:59,004 --> 00:47:06,005
Czciciele nieba wszędzie wiedzieli, jaka jest tożsamość tego wojownika, zwycięscy smoków i potworów chaosu.

300
00:47:15,000 --> 00:47:19,008
Globalne rozpoznawanie Marssa jako największego z wojowników

301
00:47:20,006 --> 00:47:23,007
pokazuje nam nierozpoznaną historię.

302
00:47:43,000 --> 00:47:46,006
Na wielkiej sferze ukazał się jasny półksiężyc

303
00:47:46,008 --> 00:47:49,016
z kulą lub gwiazdą Wenus pomiędzy rogami.

304
00:47:56,005 --> 00:48:00,012
Rzeczy nigdy nie widziane na niebie były czczone na całym świecie.

305
00:48:07,000 --> 00:48:14,000
Gdy Ziemia obracała się wokół osi, półksiężyc wyznaczał cykl dnia i nocy.

306
00:48:15,000 --> 00:48:18,005
Półksiężyc poniżej w fazie największej jasności,

307
00:48:20,000 --> 00:48:22,005
a teraz w fazie zaciemnienia.

308
00:48:23,002 --> 00:48:31,005
Chociaż nasz Układ Słoneczny był widoczny, rzucając światło na konfigurację, nie był częścią widzialnego teatru Bogów.

309
00:48:32,005 --> 00:48:39,010
Nazwałem to "Konfiguracją Biegunową", gdyż Ziemia obracała się równolegle z formacjami na niebie,

310
00:48:40,005 --> 00:48:45,005
czyniąc te formy obecnymi na biegunie niebieskim, wokół którego obracały się niebiosa.

311
00:48:52,006 --> 00:48:56,015
Konfguracja ta ewoluowała przez liczne fazy.

312
00:48:59,005 --> 00:49:03,008
Liczba wstęg stale się zmieniała,

313
00:49:05,000 --> 00:49:07,008
jak również ich forma.

314
00:49:11,005 --> 00:49:17,008
Wszystkie zmiany we względnym położeniu powodowały dramatyczne zmiany w wyglądzie konfiguracji.

315
00:49:28,008 --> 00:49:38,012
W 1996, kanadyjski wytwórca filmów, Ben Ged Low, spędził wiele miesięcy w Portland, tworząc 90-minutowy dokument na temat tej rekonstrukcji.

316
00:49:39,006 --> 00:49:42,014
W tym czasie, wiele dynamicznych problemów pozostawało nierozwiązanych.

317
00:49:44,000 --> 00:49:50,005
Ale później, w tym samym roku, do Portland przybył australijski fizyk Wallace Thornhill z 3-dniową wizytą.

318
00:49:51,005 --> 00:49:55,012
Przekonał mnie, że formy, któ©e skonstruowałem, były elektryczne.

319
00:49:56,007 --> 00:49:59,012
Były to strumienie wyładowań plazmowych, ciągnące się między planetami.

320
00:50:01,008 --> 00:50:10,015
Wyjaśnił, że w radialnym wyładowaniu elektrycznym, zarówno liczba wstęg, jak i ich forma, zmienia się wraz z intensywnością wyładowania.

321
00:50:12,008 --> 00:50:21,016
Wirujące formy, które skonstruowałem we wspólnej symetrii, z których sam się często śmiałem, na prawdę miały fizyczne wytłumaczenie.

322
00:50:25,005 --> 00:50:33,010
W czasie tej wizyty, Wal Thornhill miał za sobą ponad 25 lat zgłębiania, jak sam to nazywał, "Elektrycznego Wszechświata".

323
00:50:34,005 --> 00:50:43,005
Jego praca podążała za tradycjami pionierów nauki o elektryczności i plazmie, którzy pokazali, że elektryczność gra dużą rolę w kosmosie.

324
00:50:44,005 --> 00:50:47,012
Że galaktyki, gwiazdy i planety są formowane elektrycznie.

325
00:50:49,007 --> 00:50:53,015
Komety, z ich jasnymi warkoczami, poruszają się w elektrycznym polu Słońca.

326
00:50:55,008 --> 00:51:01,017
Jego elektryczna interpretacja rozszerzała się na pochodzenie dziwnych krajobrazów na plamnetach i księżycach,

327
00:51:02,008 --> 00:51:06,015
teraz wyjaśnionych przy pomocy dobrze sprawdzonych zasad skrawania elektrycznego.

328
00:51:08,005 --> 00:51:22,007
W elektrycznym Układzie Słonecznym, jeśli dwie planety lub księżyce zbliżą się do siebie z regionów o różnym potencjale, nastąpi wyładowanie elektryczne, wytwarzając formację plazmową, rozciągającą się pomiędzy obowa ciałami.

329
00:51:26,005 --> 00:51:31,006
Eksperymenty w laboratoriach plazmowych mogą nam pwoiedzieć, jak wyglądałyby takie formacje.

330
00:51:32,005 --> 00:51:36,005
Kręgosłupem jest zwykle kolumna splecionych włókien,

331
00:51:36,008 --> 00:51:42,015
ale występują również dyski i zagnieżdżone cylindry, ewoluujące w spektakularny sposób.

332
00:51:49,005 --> 00:51:56,005
Odpowiednika takich formacji można się dopatrzeć w starożytnych opisach kosmicznego pioruna.

333
00:52:12,002 --> 00:52:15,005
Lecz cóż to za dziwaczna idea,

334
00:52:16,008 --> 00:52:21,015
że pomiędzy zbliżonymi do siebie planetami mogłyby powstawać jakieś egzotyczne formacje!

335
00:52:48,005 --> 00:52:58,005
Jakie było pokrewieństwo pomiędzy kosmiczym piorunem, a magicznymi mieczami, strzałami, maczugami i włóczniami wielkich boskich wojowników?

336
00:52:59,005 --> 00:53:07,007
Zdumiewająco zgodnie, starożytne jezyki identyfikują te bronie jako szczególne formy kosmicznego pioruna.

337
00:53:08,008 --> 00:53:12,015
Uczeni zidentyfikowali już miecz i strzałę Apolla,

338
00:53:14,005 --> 00:53:16,005
włócznię Zeusa

339
00:53:17,007 --> 00:53:19,010
trójząb Posejdona,

340
00:53:20,008 --> 00:53:22,010
jako aspekty rozdzielonedo pioruna.

341
00:53:24,005 --> 00:53:31,005
To samo powiązanie występuje w przypadku greckiego Aresa, łacińskiego Marsa, których miecz miał ich identyfikację.

342
00:53:41,008 --> 00:53:45,010
Wpierw przyszedł piorun, rdzenny archetyp,

343
00:53:48,008 --> 00:53:53,010
a następnie jego mityczna interpretacja jako broni boga-wojownika.

344
00:54:08,005 --> 00:54:19,005
Umieszczony w rękach Bogów, kosmiczny piorun stanowi most do naszych czasów, łacząc mityczny świat z nauką plazmy.

345
00:54:47,005 --> 00:54:53,010
Jedna prosta prawda powinna zienić świat nauki i nasze zrozumienie ludzkiej historii.

346
00:54:55,000 --> 00:55:00,000
Starożytne niebonie przedstawiało podobieństwa do obecnego nieba.

347
00:55:04,005 --> 00:55:09,013
Ponad ludxkimi świadkami, formacje planetarne unosiły się blisko Ziemi.

348
00:55:30,005 --> 00:55:43,005
Jedna forma elektryczna przeobrażała się w inną w niebiańskim tańcu mitycznej gwiezdnej bogini i kosmicznego wojownika, astronomicznie zidentyfikowanych, jako planety Wenus i Mars.

349
00:55:45,002 --> 00:55:54,002
Starożytni obserwatorzy widzieli głowę król-wojownika otoczoną promieniami bogini-gwiazdy, była to jego korona chwały.

350
00:55:58,005 --> 00:56:05,009
I była to jego magiczna ochrona, noszona jak chełm lub grzywa, lecz znacznie więcej znaczyła.

351
00:56:07,000 --> 00:56:17,006
Tanczący Bóg Azteków nosił promienie Wenusj jako pióropusz, lecz trzymał również tak zwaną pól-gwiazdę Wenus we wszechwładnej ręce.

352
00:56:18,005 --> 00:56:22,007
Nosił te ochronne promienie nawet na jego tunice.

353
00:56:26,005 --> 00:56:38,005
Ten motyw jest uniwersalny, zbroja wojownika była promieniami wielkiej gwiazdy i to jest wyjaśnienie "promienistej korony królów".

354
00:56:56,007 --> 00:57:01,015
Gdy forma konfiguracji się zmieniała, zmieniała się rówież ich mityczna interpretacja.

355
00:57:06,005 --> 00:57:14,007
Na rysunkach mieczy, starożytni kronikarze opowiadali o kosmicznej koniunkcji bogini i wojownika.

356
00:57:17,007 --> 00:57:22,010
Bogini była okiem a wojownik był jego wychowankiem.

357
00:57:34,000 --> 00:57:43,000
Dwie sfery w zgodności inspirowały mityczną interpretację jako oka i potomka, wypisanych na ręce Boga.

358
00:57:55,000 --> 00:58:02,004
Pięć palców ręki było widocznym aspektem ośmio szprychowego koła w innej fazie.

359
00:58:02,007 --> 00:58:08,015
Buddyjscy symbolicy wiedzieli, że ręka przedstawiała święte pokrewieństwo ośmioramiennego koła dharmy.

360
00:58:10,000 --> 00:58:20,005
Budda był nieruchomą osią koła, na tronie ponad ręką nieba, był otoczony i ochraniany niebieski mogniem bogów.

361
00:58:26,008 --> 00:58:34,008
Każda pojawiająca się forma prowokowała szereg mitycznych interpretacji, a nie tylko jedną ideę.

362
00:58:35,005 --> 00:58:47,005
Szprychy koła były ożywiającą duszą i potęgą wszechświatowego suwerena, eksplodującą w życie o zachodzie, jest to znaczenie mitycznego "kwiatu życia".

363
00:58:56,005 --> 00:59:06,008
Rzeczy widziane na niebie prowokowały setki wyobrażeniowych rysunków, ale nawet jeden nie wspomina o wydarzeniach znanych z dzisiajeszego nieba. Nawet jeden.

364
00:59:07,000 --> 00:59:16,000
Nawet, gdy dokładna forma tych kosmicznych pierwowzorów została zapomniana, wyobrażeniowa idea pozostała przez tysiące lat.

365
00:59:17,005 --> 00:59:24,010
Niezliczone detale nie pozwalają nam po prostu podrasować wyjasnień mitów i symboli.

366
00:59:37,005 --> 00:59:44,012
Część z nich pozostaje abstrakcyjna, ale częściej dodają one mityczną interpretację do formy, na której bazują.

367
00:59:47,005 --> 00:59:54,005
Wiele z mitycznych rysunków, wydających się niezrozumiałymi, prowadzą do tej samej, namacalnej formy.

368
01:00:11,005 --> 01:00:15,012
Roślina życia nie była tylko atrakcyjnym elementem dekoracyjnym.

369
01:00:17,000 --> 01:00:23,000
Była formą na niebie, inspirując historię o wielkim wpływie.

370
01:00:25,005 --> 01:00:32,010
W swoich narodzinach i ponownych narodzinach, bóg-wojownik wyłonił się z promieniującego kwiatu.

371
01:00:39,004 --> 01:00:48,007
różnorodne mityczne interpretacje większe historie, opowiadające o tych zdarzeniach, wszystkie wskazują na zunifikowaną strukturę w ludzkiej pamięci.

372
01:00:53,005 --> 01:00:58,010
Gdy wielkie koło obracało się na niebie, zostało zapamiętane na całym świecie.

373
01:01:09,000 --> 01:01:14,000
Nawet drobne przemieszczenie przylegajacych potęg zostało umieszczone na starożytnych rysunkach.

374
01:01:22,005 --> 01:01:31,010
Dlaczego egipska bogini była identyfikowana jako mająca fryzurę wojownika? Leżąca u podstawy forma daje nam odpowiedź.

375
01:01:41,005 --> 01:01:47,010
Pierwotne słońce rządziło światem, świecąc najjaśniej na nocnym niebie.

376
01:01:49,005 --> 01:01:55,010
Na owym pierwotnym słońcu pojawił się półksiężyc, i stanowczo nie był to nasz księżyc.

377
01:01:56,007 --> 01:02:00,010
Pomiędzy jego rogami umiejscowiła się wielka gwiazda Wenus.

378
01:02:01,005 --> 01:02:05,012
A wizualnie wewnątrz tej gwiazdy znajdowała się planeta Mars.

379
01:02:09,005 --> 01:02:11,013
Z marsa zdawał się spływać świcący strumień,

380
01:02:13,000 --> 01:02:17,000
pierwsza forma kosmicznego pioruna.

381
01:02:24,000 --> 01:02:29,008
Ludzka wyobraźnia widziała tu miecz lub sztylet, pchany w regiony poniżej.

382
01:02:30,005 --> 01:02:33,005
Bóg-wojownik był swoim mieczem,

383
01:02:34,000 --> 01:02:40,003
wyobrażanym również jako osiowy korkociąg, kołek lub żałobny filar obrazającego się nieba.

384
01:02:42,005 --> 01:02:45,009
Ta sama rzecz, jak trzon planety życia.

385
01:02:51,005 --> 01:02:55,010
I jak dolne kończyny bogini

386
01:03:02,001 --> 01:03:09,005
Ta sama forma była widziana jako wystajacy język, zarówno wojownika

387
01:03:10,005 --> 01:03:11,014
jak i gniewnej bogini.

388
01:03:20,005 --> 01:03:27,013
Nastąpił wyraźny ruch Marsa, blisko, lecz nie całkiem w planetarnej osi.

389
01:03:28,005 --> 01:03:35,010
Teraz niebiański półksiężyc wyglądał jak rogi samego wojownika, identyfikując go jako byka niebios.

390
01:03:37,005 --> 01:03:45,005
Nie powinniśmy być zaskoczeni, że fundamentowa kolumna przedstawia obraz byka na swoim wierzchołku.

391
01:03:48,000 --> 01:03:54,000
Gdy sięgnęła Ziemi, strumień przedstawiał formę wielkiego pilaru lub kosmicznej góry.

392
01:04:04,005 --> 01:04:11,010
Być może trudno uwierzyć, że słynny Byk Niebios to po prostu pilar i błyszczące rogi.

393
01:04:26,005 --> 01:04:34,009
Do tych wydarzeń sledziliśmy światowe mity o dźwigających niebo kosmicznych gigantach, pierwszą aktywną formę bohatera-wojownika.

394
01:04:35,005 --> 01:04:40,009
Jego uniesione ramiona były dokładnie tą samą rzeczą, co rogi byka niebios.

395
01:04:43,000 --> 01:04:48,000
Testament integralności podstruktury, archetypy.

396
01:05:22,005 --> 01:05:32,010
W pewnych fazach ruchu Marsa, pył i elektryczna plazma, przepływająca między Marsem a Wenus, stawała się widoczna dla ziemskich obserwatorów.

397
01:05:33,005 --> 01:05:43,010
Nawet małe zmiany w tym pyłowo plazmowym strumieniu powodowałyby znaczące różnice w wyglądzie konfiguracji.

398
01:05:46,005 --> 01:05:52,010
Wielcy królowie starożytności nosili stożkowe korony o szeregu enigmatycznych wariacji.

399
01:05:57,005 --> 01:06:03,005
Dla tych czczonych form eksperci nie znaleźli odpowiednika w dzisiejszej naturze.

400
01:06:04,005 --> 01:06:14,007
Jeszcze antyczni kapłani-kronikarze wiedzieli, że korony te imitowały ornat kosmicznego wojownika, prototyp króla wojownika na Ziemi.

401
01:06:29,005 --> 01:06:37,008
Wraz ze wzrostem niestabilności i przemieszczeń od osi, strumień łączący Wenus i Marsa spiralował na zewnątrz.

402
01:06:38,000 --> 01:06:48,005
Była to bogini matka we własnej osobie, promieniujące oko, serce i dusza pierwotnego słońca, teraz wysunięta na zewnątrz jako zwinięty kędzior wlosów.

403
01:06:50,005 --> 01:06:55,005
Najwcześniejsze źródła nie pozostawiają wątpliwości, że była to widzialan forma na niebie.

404
01:07:11,005 --> 01:07:17,010
Boczny kędzior króla-wojownika naśladuje swjego protoplastę, kosmicznego wojownika.

405
01:07:24,005 --> 01:07:30,010
Ten wijący się oddech życia zainspirował niezliczone symbole, w liczbie znacznie większej, niż można tu przedstawić.

406
01:07:31,005 --> 01:07:39,012
Jednym z przykładów jest żałobna kolumna na niebie, sygnalizując wypływ oka i ewolucję samego stworzenia.

407
01:07:41,007 --> 01:07:50,015
Krytyczny zwrot nastąpił wraz z usunięciem wijącego się oddechu życia, wyzwalając straszliwą boginię i kosmiczny kryzys.

408
01:07:54,005 --> 01:08:01,008
W przypływie wściekłości, hinduski Shiva wyrwał swój pukiel włosów, z czego powstała jego ciemna strona,

409
01:08:02,005 --> 01:08:04,010
potwór Virabadra

410
01:08:05,005 --> 01:08:13,014
a tuż obok straszliwa forma złej bogini, którą rozpoznajemy jako kometę Wenus.

411
01:08:34,005 --> 01:08:49,013
Archetyp meduzy był jedynie niuansem niebiańskiego węża lub smoka, z jasnymi włóknami, wylewnym oddechem, długimi, płynącymi włosami i emanacją błyskawicy, globalnym symbolem wielkiej komety.

412
01:08:51,008 --> 01:09:01,012
W Egipcie, oko Ra, serce i dusza Ra, odeszły od boga, stając się ognistym wężem Ureusem, szalejącą po niebie.

413
01:09:13,007 --> 01:09:21,012
Astronomiczna tradycja od regionu śródziemnomorskiego po bliski wschód potwierdza, że boginią tą była Wenus.

414
01:09:23,000 --> 01:09:31,000
Starożytni Sumerowie identyfikowali Wenus jako Inannę, wężowego smoka lub smoczą matkę, niedostepną w swoim gniewie.

415
01:09:43,005 --> 01:09:49,010
Chaotyczne, kometo podobne włosy chońskiego smoka są nadrzędną cechą,

416
01:09:50,001 --> 01:09:57,010
jaką była wyładowująca się sfera lub takzwana nocna, świecąca perła - jego spiralne atrybuty.

417
01:09:58,005 --> 01:10:02,007
Oraz emanacja błyskawicy, cechująca samego smoka.

418
01:10:05,005 --> 01:10:10,010
długo po zapamiętaniu tych wydarzeń, Aztekowie wciąż wiedzieli komety jako płynące pióra.

419
01:10:19,005 --> 01:10:23,005
Znali powiązanie komety z kosmiczym wężem,

420
01:10:25,005 --> 01:10:29,012
i znali powiązanie ich obu z planetą Wenus.

421
01:10:42,008 --> 01:10:46,015
Z okresu nieporządu wyłoniła się faza niebieskiej konstrukcji,

422
01:10:47,005 --> 01:10:55,005
skupiona na aktywności spiralujej formy lub promienistej spirali, zapamiętanej jako Wstęga Stworzenia.

423
01:10:55,007 --> 01:10:58,015
Jest to spodziewany dodatek do samej Bogini Matki.

424
01:11:00,000 --> 01:11:05,002
Ojczyzna na niebie, dwa tematy archaicznych legend o stworzeniu.

425
01:11:06,005 --> 01:11:14,005
Mityczny dom bogów leżał wewnątrz bariery, uformowanej przez ciało niebieskiego węża lub smoka.

426
01:11:26,005 --> 01:11:38,010
Można dowieść, że wspomniane tu ewoluujące formy są fazami w biografii bogini matki, w większosci ignorowanymi ale potwierdzonymi na poziomie konkrentych szczegułów we wczesnych kulturach.

427
01:11:56,005 --> 01:12:01,010
Kapłani starożytnego Egiptu wiedzieli, że Biała korona była Boginią Matką.

428
01:12:05,005 --> 01:12:11,010
wiedzieli, że kędzior dajacego życie oddechu i obrotowy pukiel włosów, to ta sama bogini.

429
01:12:22,005 --> 01:12:32,005
W całym Egipcie, kroniki zapamiętały jasną spiralę z promienistymi projekcjami jako wysłannika niebianskiej konstrukcji.

430
01:12:38,004 --> 01:12:46,005
Od północy po południe, pierwotnie opisywali oni boginię jako "Oko Ra", przyjmującą postać ognistego węża,

431
01:12:47,000 --> 01:12:50,000
którego hieroglif oznaczał boginię.

432
01:12:57,008 --> 01:13:02,010
I był to ten wąż, który przyszedł, by stworzyć barierę,

433
01:13:03,004 --> 01:13:07,010
granicę Neter Ta, niebiańskiego królestwa.

434
01:13:11,005 --> 01:13:21,010
Mezo-Amerykańscy artyści dobrze rozumieli, że ognisty wąż lub smok, otaczający krainę bogów, miał postać promienistej spirali.

435
01:13:30,005 --> 01:13:39,007
Stworzony w ten sposób kraj bogów, wyłaniający się z tańca bogini oraz bohatera, prezentuje cztery strumienie światła i życie.

436
01:13:40,005 --> 01:13:47,010
Tam była ojczyzna na niebie, niebianski model dla każdego królestwa i miasta na Ziemi.

437
01:13:48,005 --> 01:13:51,010
Utracony ląd mitycznych przodków,

438
01:13:52,004 --> 01:14:00,006
rozdzielony na cztery rzeki lub ożywiany przez cztery eksplozywne wiatry, oraz obracający się jak wielkie koło na niebie.

439
01:14:02,005 --> 01:14:08,010
Z pewnością ewolucja mitu przyniosła z czasem nikończące się przerabianie archetypu,

440
01:14:09,007 --> 01:14:16,010
ale nawet entuzjazm w rozszerzaniu symboliki nie zagłuszył ich podłoża w ludzkiej pamięci.

441
01:14:24,005 --> 01:14:31,010
Złożoność kołowego kalendarza Azteków nie wyeliminowała osiowej roli wojownika-bohatera,

442
01:14:32,005 --> 01:14:36,010
lub czterech strumieni energii życiowej,

443
01:14:37,005 --> 01:14:42,008
lub opisów węża, często dwógłowego,

444
01:14:44,005 --> 01:14:48,010
lub identyfikowania tego węża jako ognia bogów.

445
01:14:57,005 --> 01:15:12,005
Z zasady, późniejsze tradycje nie wyparły tej ludzkiej pamięci, lecz znalazly się w nich sumboliczne krajobrazy, wyrażające wgląd i wierzenia, prowadzące potem do interpretacji mitu.

446
01:15:30,005 --> 01:15:35,013
W końcu, musimy przyjąć do wiadomości jeden z najbardziej rozpowszechnionych symboli światowej mitologii.

447
01:15:37,005 --> 01:15:44,005
Wszystkie mityczne tradycje zgadzają się, że ląd bogów spoczywał nazłotej lub ognistej górze nieba.

448
01:16:04,005 --> 01:16:17,010
Jest ewidentne, że kluczowe symbole ludzkiej tęsknoty, cierpienia i pobożności na przestrzeni tysiącleci, prowadzą do zdarzeń, z których wyrosły pierwsze cywilizacje.

449
01:16:20,007 --> 01:16:37,009
Teraz należy zadać sobie pytanie: jeśli wielkie mityczne archetypy są wyjasnione przez wydarzenia nieznane obecnemu światu, co może powiedzieć Elektryczny Wszechświat lub plazmologia na temat starożytnyh doświadczeń?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz